Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Acap Kali Anak Sulung Selalu Kena Marah Tetapi Sebenarnya Justru Anak Yang Paling Istimewa Di Hati Orangtuanya


Anаk ѕulung уаknі mаnuѕіа реrtаmа уаng аdа dаlаm rаhіm іbu mеngаkіbаtkаn іа сukuр іѕtіmеwа bеrbаndіng bеlum dеwаѕа lаіn.

Betulkah realita tersebut?


Menurut Dato’Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah, anak pertama atau sulung memiliki karektor yang tenang, bertolak ansur dan gampang diajak mengobrol.

Malahan anak sulung juga biasanya lebih cemerlang berbanding adik-beradik lainnya. Mereka dibilang lebih cenderung menjadi pola terhadap adik-beradik lainnya.

Tetapi adakalanya anak sulung agak sensitif dan meminta perhatian yang lebih jika diabaikan oleh orang lain utamanya ibu bapa serta adik-beradik lain.

Ego yaitu perumpamaan paling sempurna unutk mereka

Walaupun mampu bertolak ansur, tetapi anak sulung sesungguhnya lebih degil dan ego dalam segala hal. Dengan kata lain mereka tak mahu dipandang rendah dalam segala hal apatah lagi diperkecilkan kebolehannya. Malahan anak sulung tidak suka diarahkan segala tindak tanduk yang bakal mereka lakukan.

Bertolak ansur dan rasional

Walaupun tegas tetapi anak sulung masih bisa untuk bertolak ansur dalam segala hal. Mungkin ini disebabkan mereka cuba bersikap rasional dalam segala hal khususnya sekali terhadap adik-beradiknya.

Memang betul kadangkala anak sulung lebih tegas berbanding anak lain. Mungkin sebagai ketua terhadap adik-adiknya, karektor ini lebih terserlah. Mungin kerana cuba mempamerkan sikap dan rasa tanggungjawab mereka kepad aibu ayah serta kesemua adik-beradik lain.

Mengawal orang lain

Hal ini selalu dikaitkan dengan keupayaan anak sulung yang cerdik bermain dengan kata-kata. Keramahan serta pergaulannya yang lebih luas membolehkan ia menemani suasana dan orang lain di sekeliling. Hal ini juga mungkin disebabkan rasa hormat adik-beradik lain terhadap anak sulung yang lebih banyak pengalaman dan ilmunya.

Lebih bijak

Sebagai orang yang terawal, anak sulung dilihat lebih bijak dalam segala hal. Ini termasuklah berjaya di dalam pelajaran dan kerjaya. Kegigihan ini didorong oleh rasa ingin dicontohi oleh orang lain terutamanya adik-beradiknya.