Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Anak Wanita Wajib Bertanggung Jawab Pada Ibu Ayah Walaupun Selepas Menikah??

Iѕlаm tаk bіmbіng mасаm tu. Kаlаu kоrаng аnggар bеgіtu реrgі lа mаѕuk ѕеkоlаh bаlіk. Kесіk2 uѕtаzаh dаh аjаr ара tаnggungjаwаb аnаk. Kаlаu іbu mіѕkіn, оrаng ѕulіt, kіtа ѕеlаku аnаk реrеmрuаn wаjіblаh kеrjа bаntu іbu. Cukuрkаn kеbutuhаn іbu.


Kalau suami tak izin berkerja, tanggungjawab membantu ibu telah jatuh ke tangan suami. Menantu laki-laki pun ada tanggungjawab terhadap mertua.

Lagi lagi mertua yg miskin. Jangan mahir ibu mertua tu bukan tanggungjawab. Menantu laki-laki perlu anggap mertua sama level dgn mak kandung sendiri.

Sedihnya ramai isteri harini lepas diri drpd tanggungjawab seorang anak kerana anggap lepas kawin kena taat suami. Kalau macam tu, siapa yg lahirkan korang? Siapa yg mengaandungkan korang?

Siapa yg sekolahkan korang? Siapa yg daftar korang akrab universiti, beli laptop bagi duit belanja..siapa?siapa yg banyak berkorban utk melihat korang jadi anak yg berkhasiat?

Jangan lah kita jadi anak tak kenang logika, anak derhaka dan tak kenang jasa ibu bapa. Ingatlah hari ini hari ia, esok esok hari kita

Kifarah itu berulang ulang. Maybe suatu hari hari nanti anak kita pula abaikan tanggungjawab terhadap kita.

Kenapa ibu yg besarkan kita dgn kudrat dan kesulitan dan bila besar, suamilah semuanya. Suami tu esok2 boleh cerai kita, kawen lain. Kita terkapai kapai takde tempat bergantung and at the end balik ke pangkuan ibu kawasan mengadu.

Aku bukanlah baik tetapi saya xpernah piawai ibu saya bukan tanggungjawab aku. Ibu saya besarkan aku, sekolahkan saya, suruh saya jadi cikgu, dan walaupun ibuku lagi kaya daripadaku,

nafkah ibu tak pernah miss..apa lagi jikalau ibu orang sulit. Suami saya tak dengar jago ibu saya? Aku ingatkan lagi dia, aku pesan pada ia anggap dan hormati ibuku sebagai mana kamu hormati ibumu.

jikalau tiada wang ringgit, kita masih ada kudrat dan tenaga untuk bantu ibu.bagilah apa yg termampu. Tak bahagia hidup, dan selamanya hidup miskin jikalau terlampau berkira dengan ibu bapa.

suami yg baik pasti memerintahkan isteri berbakti terhadap ibu. Suami yg jahil anggap isteri miliknya seorang dan semestinya tidak ada adab dgn ibu.